Przedstawiam Państwu scenariusz zajęć relaksacyjno - koncentrujących wykorzystany przeze mnie w pracy z mlodzieżą szkól ponadgimnazjalnych. Dzięki takim ćwiczeniom młodzież nabywa umiejetności odpoczywania, relaksu, naładowania się energią. Poza tym wychowankowie mają możliwość bliższego poznania się szczególnie Ci, którzy poraz pierwszy zagościli w progach burs czy internatów.
Temat: Zajęcia relaksacyjno – koncentrujące Czas trwania - 90 minut Cele operacyjne zajęć: Wychowanek wie: jaka jest rola i cel ćwiczeń relaksacyjno - koncentrujących oraz co to jest wypoczynek bierny i czynny. Umie: wykonywać ćwiczenia, które korzystnie wpływają na sylwetkę, prawidłowo oddychać. Potrafi: przygotować zestaw ćwiczeń i przeprowadzić je w sytuacjach stresujących. Metody - pokaz, naśladownictwo z wykorzystaniem technik relaksacyjnych, oddechowych oraz twórczej wizualizacji. Forma pracy - warsztaty - praca indywidualna i grupowa. Środki dydaktyczne - kartony, kredki, kasety magnetofonowe z muzyką relaksacyjną. Ścieżka edukacyjna - prozdrowotna Przebieg szczegółowy zajęć: I. Faza przygotowawcza. 1. powitanie uczestników i wyrażenie zachęty do aktywnego udziału w zajęciach "Krąg przyjaciół" 2. Podanie celu spotkania: - integracja i lepsza adaptacja w zespole, - wzajemne poznanie się i przybliżenie do siebie, - właściwe komunikowanie się i porozumiewania, - przełamanie barier międzyludzkich, - nauka relaksacji oraz prawidłowego oddychania, - nauka ćwiczeń, które wpływają korzystnie na całą sylwetkę, - korekcja wad postawy, - rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody, muzykę. II. Faza realizacyjna. 1. Zabawa integracyjna "Poznajemy się" - każdy uczestnik otrzymuje serduszko i wpisuje na nim swoje imię, mówi o swoim zainteresowaniu. 2. Zabawa "Jak lubię wypoczywać?" - każdy pokazuje kolejno bez używania słów to co najbardziej lubi robić w wolnym czasie. W czasie prezentacji wychowawca notuje i przedstawia statystykę wypoczynku grupy. Co to jest wypoczynek bierny i czynny - krótkie wyjaśnienie. 3. Uczestnicy podzieleni na grupy otrzymują zadanie przygotowania 5 ćwiczeń fizycznych, które mogą być z łatwością wykonane przez każdego podczas przerwy w nauce i pracy. Pokaz i wybór najciekawszych ćwiczeń oraz wspólna prezentacja przy muzyce. 4. Wyjaśnienie, co to jest joga i relaks. Relaksacja w pozycji leżącej - nauka oddychania balonowego (przeponowego). 5. Nauka asany "Drzewo". Demonstracja prawidłowego wykonania przez nauczyciela a następnie prezentacja uczestników. Wykorzystanie krótkiej historyjki o tym, że drzewo wyrasta z nasienia. Rozmowa kręgu nt. drzew. Jakie znacie drzewa. Jakim drzewem chciałby być każdy z Was, gdyby nie był człowiekiem i dlaczego? 6.Relaksacja w pozycji leżącej połączona z twórczą wizualizacją pt. "Las" przy dźwiękach z kasety pt. "Śpiew ptaków". Wychowawca spokojnym i cichym głosem odczytuje tekst. ,,Leżę wygodnie. Odczuwam spokój. Rozprężam wszystkie mięśnie ciała, czuję jak napięcie stopniowo ustępuje. Oddycham lekko, równo, spokojnie. Wszystko staje się mało ważne. Zapominam o kłopotach, spływają po mnie jak woda. Odczuwam spokój, błogi spokój. Rozluźniam mięśnie lewej ręki. Lewa ręka staje się ciężka i ciepła, coraz cięższa i cieplejsza, przylega bezwładnie do podłoża. Nie mogę, nie chcę jej unieść. Odczuwam spokój, kojący, bezpieczne spokój. Oddycham lekko, równo, spokojnie. Teraz prawa ręka staje się ciężka i ciepła, ciężka jak ołowiana kula, nie mogę i nie chcę nią ruszać. Spokój. Obie moje ręce spoczywają bezwładnie. Rozluźniam mięśnie lewej nogi. Noga staje się ciężka i ciepła, coraz cięższa i cieplejsza, jak z ołowiu. Nie mogę jej podnieść. Oddycham spokojnie, odczuwam spokój. Rozluźniam mięśnie prawej nogi, jest ciężka i ciepła, nie mogę już nią ruszać, nie chcę nią ruszać. Obie moje nogi spoczywają bezwładnie. Odczuwam spokój, kojący, bezpieczny spokój. Z rąk ciepło promieniuje na klatkę piersiową. Z nóg przesuwa się w kierunku brzucha. Ciepło ogarnia całe moje ciało. Czuję, że leżę na słonecznej plaży, jest południe, a ciepło ze słońca ogarnia całe moje ciało. Moje ciało jest ciepłe w słonecznej kąpieli. Czuję odprężenie i zespolenie z naturą. Nie myślę o niczym. Wszystko jest odległe i obojętne. Całe ciało jest przyjemnie odprężone. Odczuwam głęboki, wewnętrzny spokój. Trwam w ciszy i spokoju, moje ciało wypoczywa w harmonii z naturą. Jest mi dobrze. Powoli moje ciało odzyskuje właściwy ciężar, czuję przypływ energii i radości życia, znów mam siłę do pokonania wszystkich trudności, otwieram oczy”.
7. Rysowanie mandali - każdy otrzymuje karton i wykonuje rysunek (tematem są wrażenia z podróży do krainy wyobraźni w czasie relaksacji). Omówienie rysunków z grupą - dzielenie się w kręgu swoimi wrażeniami z grupą. III. Faza podsumowująca. 1. Ewolucja zajęć i określenie ich przydatności. Uczestnicy swobodnie wypowiadają się o tym jak się czuli, co dobrze wpływało a co źle na ich samopoczucie, czy zajęcia im się podobały. Wychowawca rozdaje każdemu przypadkowe serduszka z imionami. Należy odnaleźć właściwą osobę i przypomnieć, czym się interesuje. 2. Zakończenie zajęć. Stajemy w kręgu, chwytamy się za ręce i uśmiechamy się do siebie. Następuje przekazanie "iskierki" radości w podziękowaniu za odbyte zajęcia i za wspólny czas bycia razem.
Oprcowanie:Dorota Zdanowska Wychowawca Bursa Szkolna Jelenia Góra |